Klienter… Har du virkelig brug for dem?

Kører en succesfuld virksomhed tager en masse energi og der er så mange områder, som virksomhedsejer skal du betale opmærksomhed også.
Det er ikke nok at bruge masser af tid, penge og ressourcer i at få købere for dine varer og tjenester og derefter forlader disse klienter/kunder til deres egne enheder.
Hvis du ønsker at arbejde mindre, har mere tid og tjene flere penge, et meget vigtigt aspekt du nødt til at tage sig af løbende pleje dem, der er villige til at bruge deres penge med dig.
Du kan ikke råd til at tage deres penge, sælge varen eller udføre tjenesterne og derefter håber, de vil ringe til dig når de har brug for.
Frisøren
Et par uger siden besøgte jeg min frisør til min regelmæssige udnævnelse. Nu har jeg loyalt vil denne frisør i mindst 2 år, ca. hver seks uger.
Ved denne lejlighed var der et par af klienter at have deres hår farvet og ejeren og en anden assistent sleske over tre killinger, som havde venligt leveret af den lokale dyrlæge.
Tilsyneladende dyrlægen var på udkig efter et godt hjem til killinger og John, ejeren og en anden medarbejder ville tage dem hjem. Killingerne var indlogeret om eftermiddagen på salon til gavn for deres nye ejere (min frisør og hans assistent).
Så her var vi i en upmarket salon, med tre killinger kører rundt og være mere opmærksom på dem end klienterne.
Den anden hændelse, som opstod der skete efter at jeg havde mit hår skyllet. Jeg var tilbage, sidder i en stol venter mens John, der er min frisør henkastet tog sin tid at kigge på en anden klient feriebilleder. Der spildes i mindst 5 minutter. (Nogle mennesker kan ikke være ligeglade med, at have deres spildtid, men desværre for John, jeg var ikke en af dem).
Når han endelig kommer over, i stedet for at spørge mig, hvordan jeg går, eller kommentere om tilstanden af mit hår, han fortsætter med at fortælle mig alle detaljer om hans liv (som han normalt gør) og er så fokuseret på sig selv han var uvidende om, at uden folk som mig (en betaler klienten), ville ikke han være i erhvervslivet.
Det slutter ikke der. DrÃ¥ben kom, da hans mobiltelefon ringede i midten af min klipning. Med ingen undskyldning eller siger til mig “Undskyld mig, jeg skal tage denne opfordring”, han tager telefonen og vandrer ud i yderligere 5 minutter.
På dette tidspunkt var jeg klar til at eksplodere. I stedet, at være cool, rolig og indsamlede personen, som jeg (nogle gange), jeg tog nogle dybe indåndinger og svor, jeg ville aldrig gå der igen.
Hvor mange penge du mister?
Som en regelmæssig klient, der havde et gennemsnitligt forbrug på $110 hver seks uger (det er for en farve og snit), ville jeg være værd omkring $900 om året plus et produkt jeg vil købe.
Og det er en anden ting, John ofte klagede over ikke at have tilstrækkelig indkomst, men han trænet aldrig sine medarbejdere at sælge flere produkter. Folk (især kvinder) ville let købe shampoo, balsam, gel osv. Hvis hans personale vil proaktivt anbefale det.
De sælges kun produkt som standard, når en klient nævnt de havde opbrugt eller stillede spørgsmål. Jeg var en af de klienter, der stillede spørgsmål om de forskellige produkter og var klar til at købe, medmindre de var altid udsolgt! (Se hvordan bliver rodet påvirker din indkomst!)
Fokusere på, der tæller
Automatisk at være en stor frisør, revisor, coach eller noget andet for sags skyld betyder ikke, dine kunder vil fortsætte med at investere deres penge med dig.
Du skal være opmærksom på dem ved at være proaktive i at kigge efter dem og ikke reaktive, når de klager over.
Faktisk vil de fleste mennesker ikke fortælle dig, hvis de er utilfredse med dine varer eller tjenesteydelser, de bare vil tage deres forretning andetsteds. De vil også sprede ordet ved at fortælle andre mennesker om deres oplevelser med dig derved skade dit omdømme og potentiale for fremtidige kunder.
Det sidste ord
Kig på hvordan din virksomhed drives. Undersøgelse dine kunder og finde ud af, hvordan de virkelig finder dine varer/tjenester, kundepleje, følge op service osv. Efter alt, ville de vide, hvor god du virkelig er? Du og dit team kan tænke du er stor, men det er hvad dine kunder tror (og betale for) der tæller.
Det ville ogsÃ¥ være værd at investere i en stor bog af Keith Abraham ret “at skabe loyale Profitable kunder – 47 mÃ¥der at vende dine kunder i lidenskabelig indkøbere (tilgængelig fra vores kontor for kun $24.95 plus $5 Porto).
Så ikke straks. Få dig organiseret således at du har tid til at fokusere på hvad der virkelig tæller.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *